Powered By Blogger

maandag 18 maart 2013

Wat hebben sigaretten met honden te maken?

5 September 2010 bezocht ik met mijn vrouw Jitte de 'Snuffelmarkt' in Den Bosch. Zo'n bezoekje aan de Brabanthallen doen we zeker een paar keer per jaar. Lekker slenteren langs de kraampjes en plezier hebben als we met 'koopjes' weer terug gaan. Er hangt daar een sfeertje uit de vijftiger jaren. Deze keer waren er buiten- en binnenkramen. Toen we met mooi zonnig weer met enige tegenzin naar binnen gingen om verder te kijken, viel mijn oog op een mapje met hondenplaatjes. Ik bladerde verder en jawel, ik kwam een Grote Münsterlander tegen. Voor 40 eurocents werd ik de eigenaar. De standhouder vertelde me dat de plaatjes afkomstig waren van pakjes sigaretten van het merk 'Full Speed'. Thuis gekomen ben ik hierop gaan Googles. Full Speed was een merk uit het midden van de vorige eeuw en was een product van United Tobacco Agencies in Eindhoven. Zij deden per pakje een afbeelding van een auto, wild dier, hond of vis. Dit plaatje kon dan worden uitgeknipt en geplakt in een album. Daardoor was het in de jaren vijftig en zestig razend populair bij de jeugd. De plaatjes waren getekend door ene Piet Olyslager (1915-1993) die vooral bekend geworden is door zijn tekeningen van auto's en autotechnische handboeken t.b.v. garages. Zelf vind ik dit plaatje erg geslaagd en ik vermoed dat Piet zelf nooit een Grote Münsterlander heeft ontmoet!

En zo ziet Django er uit. Zoek de verschillen..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten