Powered By Blogger

vrijdag 22 maart 2013

KNJV Jachthondenproef, mijn eerste A-diploma (20 augustus 2011)

De proeven C, B en A werden gehouden op de Crobsche Waard te Haaften. Voor ons is het een thuiswedstrijd. Toch was ik al om 06:30 uur op om Django vooraf goed uit te laten en op tijd (08:00 uur) bij de Crobsche Waard te zijn. Deze dag was voor de rashondenverenigingen NVHSHV (Vizsla), NCEF (d'Epagneul Francais) en de NGMV (Grote Munsterlander) Voor deze dag waren er 51 honden ingeschreven en wel 25 GM's, 22 Vizsla's en 4 d'Epagneul Francais. De NCEF was aan de beurt om deze dag te organiseren. Ze hebben dat voortreffelijk gedaan. Het verliep zeer gesmeerd!

Omdat het een warme dag was, heb ik steeds met Django schaduwplekken opgezocht. Dat werkte goed en hij bleef steeds goed bij de les. Om ca. 13:00 uur hadden we bijna alle C en B proeven gedaan op één na. Het 'markeren' werd als laatste toetje 'hond na hond' afgewerkt. Dit is altijd een spannend onderdeel omdat het voor de B-honden er op of onder is. Wel of geen diploma B. Voor de A-honden is het 'het uur van de waarheid'. Mag je hierna verder op voor het A-diploma of blijft het bij B! Het resultaat was dat 11 honden verder konden met het eerste A-onderdeel 'dirigeren'! Daarvoor werd eerst een groep schapen van het grote veld, langs de Crobseweg, verdreven om zodoende ruimte te maken voor deze proef. Linda was voor mij aan de beurt en ze deed het met Kylie heel goed en had mooi de duif binnen. Django deed het zelfde en later was ook Vizsla Vadaszfai Kincso door. Terug uit het veld kregen we al vele felicitaties voor deze prestatie, terwijl we nog het laatste onderdeel moesten doen t.w. 'de Sleep' of zoals het officieel heet: "Apport van verre loper over breed water". Met z'n drieën weer een ander veld in naar een aangewezen plaats om daar te wachten totdat de keurmeesters de 'sleep' hadden uitgezet. Daarna werden we verwezen naar de startplek waar de hond moest worden in gezet om 'over water te gaan' om op de sleep te komen. We hadden gezien dat de sleep grotendeels was uitgezet over hooiland en daarbij hadden wij zo onze twijfels of dit droge hooi genoeg geur zou vasthouden. Maar goed, ik bleef me concentreren om het 'vertrouwen' te behouden, zoals ik dat de hele dag al had gedaan. Linda mocht als eerste en toen Kylie eenmaal op de sleep was gezet konden we niets anders doen dan wachten op haar terugkomst, met of zonder eend. Zelf konden we haar niet meer volgen vanaf onze plek. Het publiek op de Crobseweg had daar wel mooi uitzicht op. Het was een geweldige opluchting dat ze na enige tijd de eend aan Linda afgaf. Toen Django. Hij ging mooi over water, kwam uit op de goede plek en liet zich dirigeren naar het begin van de sleep. Daarna kon ik hem nog net de zomerdijk zien opgaan, precies zoals hij moest lopen volgens de keurmeester die bij ons op het vertrekpunt stond. Deze kon mij ook melden dat hij aan het gedrag van de andere keurmeesters kon opmaken dat e.e.a. volgens plan verliep. Nu maar wachten... En ja hoor, daar verscheen hij weer door de bosjes met eend! Toen de Vizsla. Een hele mooie teef van bijna vier jaar met al een A-diploma op zak. Ze ging enigszins schuin over het water en kwam aardig weg van de plek waar ze moest uitkomen. Daarna was er wat dirigeerwerk voor nodig om haar op de sleep te zetten. Ze ging niet de zomerdijk over en kwam daarna weer in het zicht van voorjager Ed Boter. Weer wat dirigeerwerk wat uiteindelijk toch niet lukte. Ze nam toen zelf een besluit en zwom terug naar de voorjager. Op dat moment wisten Linda en ik nog niet 100% zeker of onze proef was geslaagd en we een A-diploma hadden behaald. Later hoorde ik dat Django het prima had gedaan en met een 8 was beloond.

Het door mij fel begeerde A-diploma









Terug van de sleep 


Volgens traditie volgde, na de prijsuitreiking, het 'Waal ritueel' en werden Linda en ik de Waal in gejonast! Gelukkig was dat met het warme weer een heerlijke afkoeling! Bedankt Leendert en Hennie! Gezien de reactie van Django kwam hij me niet redden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten