Powered By Blogger

woensdag 8 juli 2015

Training Voorjaar 2015

Het is tijd om weer iets te melden over de vorderingen in de trainingen. Eind maart zijn we (ik met Django en Floris) begonnen bij Jules van Harssel. We trainen elke week op een steeds andere locatie. In Berlicum zijn er twee locaties waar we terecht kunnen en in Den Bosch hebben we 1 locatie. Gaande weg is Floris aan het trainingsniveau (MAP) gewend en doet niet onder van de overige honden die allemaal ouder zijn. Inmiddels laat hij zich al goed dirigeren en we zijn nu in de fase van het 'fijn slijpen' aangekomen. Dit jaar hebben we 4 keer KNJV proeven voor Floris en voor Django 4 keer MAP-A ingeschreven.
 
Tijdens een recente training was de opdracht een sleep te laten lopen (gans) De trainer gaf aan waar de sleep begon. Ik dirigeer Floris naar de sleep. Daar blijft hij ‘hangen’ en gaat dan een paar meter verder naar de waterkant. De trainer zegt: “klopt, daar het ik voor de geur de gans nat gemaakt”. Floris gaat verder en komt na 200 meter bij de gans. Blijft daar dralen en zoeken en gaat uiteindelijk een sloot in om verder te zoeken. In mijn hooft veel vraagtekens. Waarom pakt hij de gans niet? De trainer zegt: Ik heb met een Grauwe gans de sleep getrokken en daar ligt een Nijlgans. Tijdens het uitzetten heeft het nog even in mijn hooft gespeeld de sleep met beide ganzen te doen maar dat vond ik wat verdreven.” Na een extra commando kwam Floris alsnog met de gans aan. Dat is nu weer typisch voor Floris.

We zijn de laatste tijd ook bezig geweest met 'lijnen lopen'. Van de week deden we dat op een bospad. Halverwege het pad waren dummy's neergelegd, zo'n 30 m van het pad af en de honden hadden dat mogen zien. Daarna met de honden naar het eindpunt gelopen en weer dummy's neergelegd. Nu weer terug naar het beginpunt en de eerst neergelegde dummy's werden door de trainer weggehaald. Mocht een hond toch besluiten van de 'lijn' af te lopen dan heeft hij i.i.g. geen succes met een dummy. Omdat die eerste dummyplek z'n 100 m van de inzetplaats was had de trainer een tak langs de weg neergezet om de dummyplek te markeren. De meeste honden gingen toch de fout in naar de eerste dummyplek te gaan. Floris niet maar die bleef even bij de neergezette tak staan omdat dit een element was die er eerder niet was....Hij onthoudt alles en hij rook waarschijnlijk dat deze tak een luchtje van de trainer had....
 
Django brengt een koet na een sleep

 
Hoe doe ik het?
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten