Powered By Blogger

zondag 28 april 2013

Over! (maar dan anders)

Het commando 'over' is voor de jachthond een opdracht om naar de overkant te zwemmen. De bedoeling is dat de hond een apport binnenhaalt die aan de overkant aanwezig is. Heeft de hond het apport daar zien vallen of kan hij het apport al zien, dan zou het commando 'apport' of 'vooruit' ook al aangeven wat de bedoeling is.

Maandag 22 april ging het heel anders dan hierboven beschreven. Floris (5 maanden) had de zwemkunst net een weekje onder de knie en zag op een eiland veel ganzen en eenden. Dat trok zo enorm dat hij de oversteek waagde. Eenmaal op het eiland aangekomen liet hij zijn spierballen zien en dat had een panische uitwerking op de daar aanwezige vogels. Die sloegen dan ook massaal op de vlucht. Dat smaakte naar meer en hij ging helemaal uit zijn dak en was niet meer in staat om naar mijn commando's te luisteren. Op een gegeven moment was mijn trukendoos helemaal op, niets hielp meer (weglopen, hoge stem, zware stem, enz.) en Floris bleef maar opgewonden achter de dieren aanhollen. Gedecideerd besloot ik toen hem te gaan halen. Ik kleedde me uit, hield wel gedistingeerd mijn onderbroek nog aan, ging het koude water in en begon aan de oversteek van zo'n 12 meter. Toen ik bijna aan de overkant was, kreeg Floris mij in zijn vizier. Zijn reactie zal ik niet snel vergeten. Hij liep naar de waterkant, zo op de plek waar ik aan land zou komen, stond daarna helemaal stokstijf naar me te kijken en het leek alsof hij dacht: "is dat nou mijn baas?". Zo had hij mij nog nooit gezien. Daarna liet hij zich probleemloos aanlijnen en samen zwommen we weer terug naar de overkant.
Gelukkig werkte het weer wat mee met een prettig zonnetje en weinig wind en ik kon me met m'n T-shirt afdrogen. Later hoorde ik dat het wonderlijke tafereel was vastgelegd door een toevallig passerende amateurfotograaf. Zie hier het resultaat.
De volgende middag liepen we weer langs het eiland en Floris waagde weer de oversteek. Ik ben doorgelopen en dat was (gelukkig voor mij en de vogels) voldoende om hem weer van het eiland af te krijgen. Hij leert zo snel....

Weer aankleden met een timide Floris achter me!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten