Powered By Blogger

zondag 12 oktober 2014

Last best

De examen en wedstrijden zitten erop dit jaar en kan ik de balans opmaken.
In april begon ik met de jachthondenproef in Haaften. Een zware MAP waar vele voorjagers met tophonden met gebogen hooft het strijdtoneel verlieten. De uitslagen zijn nog steeds niet gepubliceerd op hun site; merkwaardig.....Django werd daar 7e.
Ik had Floris voor twee KNJV-examen ingeschreven en hij kon door zijn blessure alleen in Haaften worden ingezet. Daar kreeg hij een 'D' op de 'verloren apportproef'. Inmiddels is mij wel duidelijk dat hij 'hard in zijn bek' is. De komende tijd aan mij de schone taak om daar aan te werken.
Django had ik ingeschreven voor vijf MAP's. Op 22/8 in Almkerk was hij niet fit (had last van oorontsteking en had een ontsteking op de huid van zijn rug. Daar miste hij een aantal apporten en ik heb hem voortijdig uit de wedstrijd gehaald. Kerkwijk op 5/9 heb ik af moeten zeggen i.v.m. de operatie van Floris. Ik moest daar gewoon bij zijn. Jammer dus.
Op 13/9 in Heerle en op 16/9 in Haaften miste ik beide keren op een haar na een MAP-diploma. Dat was wel balen. Dus de MAP in Rha was de enige kans om nog wat te doen. Dat maakt het ook weer extra spannend. NIMROD zat er dus niet meer in maar wel een kans om de eer te redden. Op 10/10 ben ik met Machteld Vermeulen (zie het bericht: gun je hond eens een massage) om 06:15 uur naar Rha vertrokken. Machteld had aangeboden om d.m.v. massage Django's spieren op te warmen en hem lekker in zijn vel te brengen. Django wordt wekelijk door Machteld gemasseerd en hij is daar helemaal voor in. Machteld doet een opleiding voor dierenmasseur (ik weet niet helemaal de titel van de opleiding) en kreeg opdracht zicht bezig te houden met sporthonden als onderdeel van haar opleiding. Dus kreeg Django tussen de proeven steeds een ontspanningsmoment aangeboden die hij welwillend onderging.
Op de proeven zelf het ik Django 'save' voor gejaagd d.w.z. meer commando's gegeven dan eigenlijk nodig was. De reden was dat ik met een MAP-diploma naar huis wilde gaan. De voorjagers die volop in de strijd waren voor de NIMROD hadden een slot op hun fluit. Zo min mogelijk commando's geven om hoge punten binnen te halen was het devies.
De laatste proef was de A2. Dat was een lastige omdat de hond op een sleep kwam die de struiken inging waardoor je geen zicht had op zijn verrichtingen. Het bleek later dat ze uiteindelijk bij een rioolbuis kwamen waarin de sleep verder was getrokken en aan het andere einde lag het konijn. De hond moest daar dus logisch denken en naar de andere kant van de buis lopen om het apport te pakken. De verleiding van de proef was een markeer van een eend die aan de oever van een volgende vijver was gevallen. Die moest dus worden genegeerd en later worden opgehaald. Dat was dus twee keer 'over' om bij de eend te komen. Gelukkig bracht hij de twee apporten binnen de acht minuten bij me. Half acht waren we weer terug in Bommel, moe maar wel voldaan. Machteld bedankt voor je ondersteuning en succes met je verdere opleiding!

 Even zoeken waar m'n baasje staat...
Nou, hier is ie dan...eet smakelijk!
Hier ging het dus om.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten