Powered By Blogger

maandag 28 september 2015

Een A te Z.

De wekker ging zaterdag 26 september j.l. al vroeg want uiterlijk 05:30 uur wilde ik wegrijden richting onze laatste KNJV-proef voor dit jaar. Eerst nog even de honden uitlaten en te eten geven. We kwamen iets over 07:00 uur in Zwiep aan en ik was daarmee ruim op tijd. Nog even koffie drinken voor het inschrijven en voordat de grote massa kwam had ik m'n eend al bij me. Er waren veel afmeldingen en zodoende konden de reservedeelnemers instromen. We begonnen de dag met 96 deelnemers en ik merkte al snel dat de organisatie het goed in de hand had. Het weer werkte uitstekend mee, een heerlijk najaarszonnetje en weinig wind. Er werd op bepaalde proeven streng beoordeeld en op het onderdeel 'over diep water' m.i. te streng (Labrador norm) Ik beschouw mijn hond niet als een robot en dat zou voor mij ook niet werken als hij in zijn gedrag tot in de finesses heel voorspelbaar is.
In de C en B-onderdelen zag ik wel punten waar ik nog verder met Floris aan moet werken. Zo blijft er altijd weer te verbeteren.
Uiteindelijk bleek hij precies de nodige punten te hebben om aan de A-proeven te beginnen. In totaal mochten 25 honden door. Ik was vierde deelnemer aan de 'dirigeerproef te land' en nummer drie kwam door de proef heen. Al snel kreeg ik Floris op het zitpunt en mocht 'naar de duif'. Daar kwam hij gunstig uit en hij ging vervolgens nog over een greppel. Daar weer Floris neer gezet en ingefloten zodat hij verwaaiing zou krijgen van de wind. Dat lukte en hij had al snel de duif in zijn neus. Op de terugweg nog even zijn duif aan de keurmeester laten zien (moet ik ook nog aan werken!) Goed, we konden naar de laatste proef 'apport van verre loper over breed water'. Omdat het rivier aardig stroomde, kwam hij aan de overkant zo'n 15 m van het beginpunt van de 'sleep'. Ik dirigeerde Floris naar dat punt toe en weg was hij, op weg naar de eend. In de sleep zaten twee 'haken' maar ik had alle vertrouwen dat hij die hindernissen snel zou nemen. Dat klopte ook want hij was weldra op de rivierdijk in zicht en mét eend! Zijn eerste A was binnen. Toen we op de terugweg waren naar de Zwiepsemolen, was de A-proef nog niet afgelopen. Van de 25 deelnemers mochten er zes door. Deze zes hebben het allemaal gehaald.
Floris na de 'sleep' in het malse gras te Zwiep. De eend leek wel een gansje...

 Deze hebben we in de pocket!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten